dimarts, 11 de juny del 2013

VALORACIÓ DE LES COMPETÈNCIES ASSOLIDES

Una vegada realitzades les pràctiques i l'assignatura de Reflexió i innovació educativa torno a revisar les meves pròpies competències, tant les de l'assignatura com les de Perrenoud, per tal de reflexionar si els he adquirides o no, i de quina manera ho he fet. 

COMPETÈNCIES DE L'ASSIGNATURA

1. És autònom en l’aprenentatge: Aquesta competència penso que ja la tenia quasi bé adquirida, tot i que penso que dia a dia l’he anada perfeccionant, perquè per dur a terme les pràctiques i dita assignatura he hagut de comparar teoria amb la pràctica que veig dur a terme dins l’aula i reflexionar si és correcte, he cercat recursos per resoldre els meus dubtes, he revisat altres blogs...

2. Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge:  Aquesta competència la tenia com a pendent d’adquirir mitjançant les pràctiques, i penso que ho he aconseguit. Perquè tant a les pràctiques com a aquesta assignatura he identificat els meus punts forts i febles en quant a la meva actuació, he identificat les meves creences i les d’altres professionals i els he contrastat, m’he fet preguntes relacionades amb el meu aprenentatge diari, he recollit dubtes i els he solucionat, he aprés a argumentar el perquè de la meva actuació, i, fins i tot, m’he proposat millores a mi mateixa... Per tal d’adquirir-la el que he fet és el que m’havia proposat demanar als altres professionals opinió sobre la meva actuació, me autoanalitzat, he contrastat diferents actuacions i punts de vista...  Per tant, penso que durant aquests 4 mesos he reflexionat sobre el meu propi procés d’aprenentatge, i per això dono per adquirida dita competència.

3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil: En quant a aquesta competència no la puc donar per adquirida totalment. Perquè durant el període de pràctiques he pogut observar, analitzar i reflexionar un poc sobre el funcionament del centre ja que he tengut accés als documents del centre (DOC i PGA) i he pogut veure personalment si és reflex diàriament el que aquest plasma. Però en cap moment ho he pogut comparar amb altres centres d’Infantil, i per això penso que no puc donar per adquirida totalment dita competència.

4. Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge: Aquesta competència l’he treballada bastant durant les pràctiques i l’assignatura. Ja que tengut l’oportunitat de veure diferents pràctiques dutes a terme al meu centre i a altres centres infantils i he pogut reflexionar i comparar si són bones pràctiques o es podrien millorar. He pogut identificar si són bones pràctiques mitjançant la justificació a marcs teòrics, i mitjançant la posada en comú amb els companys. Per tot això puc dir que he adquirit dita competència.

5. Reflexiona sobre el procés de millora: Aquesta competència penso que més o manco l’he adquirida.  Puc dir que  l’he treballada molt personalment ja que amb dues companyes hem posat en pràctica un projecte de millora al centre on feim les pràctiques i amb això, he pogut adonar-me de la dificultat que suposa  incorporar un projecte de millora a un centre infantil, perquè sempre es troben molts d’obstacles i resistències a superar. Per posar en pràctica el projecte de millora, vàrem haver d’identificar les mancances i intentar cobrir-les i  perquè ens donassin el vist-i- plau el vàrem justificar amb diferents teories. 





COMPETÈNCIES SEGONS PERRENOUD 

1.Organitzar i animar situacions d'aprenentatge: Tot i que aquesta competència vaig dir que la tenia assolida, puc dir que amb les pràctiques i veient actuar la tutora, penso que encara me queda bastant per tenir-la assolir-la al 100%. Ara que pel fet de tenir la tutora que he tengut, me trobat amb una gran oportunitat de durant aquests 4 mesos treballar-la sempre que he volgut, perquè sempre que volia podia dur a terme activitats amb els infants.

2.Gestionar la progressió dels aprenentatges:  Aquesta competència puc dir que l’he assolida bastant, durant aquest període de pràctiques, però penso que encara em queda bastant per tenir-la assolida del tot. Ja que des del principi de les pràctiques a ara me’n he adonat dels progressos dels infants i dels meus. Però a l’hora d’adaptar les activitats i les resolucions de conflictes al nivell i a les possibilitats dels infants, penso que ara podria fer-ho als infants de 1 a 2, però als altres nivells, em costaria bastant.

3.Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació: Com ja vaig dir anteriorment, és una competència que tinc molt en compte, perquè penso que és molt important i a la vegada difícil de posar en pràctica durant el pràcticum. Dic difícil perquè durant els 4 mesos la mestra ha dut a terme quasi bé totes les activitats i no m’ha donat gaire temps per posar-la en pràctica, però si que he pogut observar com la meva tutora té aquesta competència ben assolida. Al meu cas hi havia un infant amb unes certes necessitats i sempre li ha adaptat perquè pogués fer-ho igual que els altres.

4.Implicar als alumnes al seu aprenentatge i en el seu treball: Aquesta competència puc dir que si que l’he assolida, perquè cada vegada que els infants duien a terme un aprenentatge o una acció nova els animava a que ho seguissin fent. Ja que penso com bé vaig dir,  que si els infants són actius en el seu aprenentatge i veuen reconegut el seu esforç, aquests s’implicaran i es motivaran més i  voldran seguir avançant. 

5.Treball en equip: Aquesta competència penso que els punts que tenia assolits els he millorat, perquè durant aquesta assignatura i el pràcticum he hagut de treballar dia a dia amb grup. I els punts que me quedaven per assolir penso que he començat a assolir-ne bastants ja que he hagut de dirigir amb les altres un projecte de millora, i al claustre vaig haver d’exposar el nostre projecte de millora per tal de que ens donassin el vist-i-plau. Però, d’altres punts d’aquesta competència no els podré assolir fins en fer feina com són formar i/o renovar l’equip pedagògic.

6.Participar en la gestió de l'escola: Segueixo pensant que aquesta competència no la podré assolir completament fins que no formi part d'un centre educatiu. Tot i que, quan hem elegit el projecte de millora, ens hem basat amb l’economia d’aquesta i hem intentat amb el nostre projecte una millor organització i evolució dels infants i de la seva participació en el centre.

7.Implicar i informar als pares: Aquesta competència puc dir que no l’he assolida completament, tot i que l’he començada a assolir, perquè durant el període de pràctiques durant l’entrada dels infants a l’escola he informat als pares i també, he escrit bastantes vegades la nota diària per tal d’informar-los. Aquestes petites coses són el que he pogut dur a terme d’aquesta competència, ja que com vaig dir, la reunió de pares ja s’havia dut a terme quan jo vaig arribar al centre. 

8.Utilitzar les noves tecnologies: Aquesta competència l’he millorada, ja que durant aquesta assignatura he afegit la utilització del blog, tot i que encara no en som experta ni molt manco.

9.Afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió: Allà on he dut a terme les pràctiques hi ha una interculturalitat important, i no he vist distinció alguna cap a cap infant. Per això penso, que he treballat un poc la competència al vorer-la treballada correctament.  

10.Organitzar la pròpia formació continua: Ara mateix, encara m’estic formant com a futura docent, i una vegada acabi, tenc clar que me vull seguir formant i reciclant. La meva tutora de pràctiques, ja és bastant major, i tot i això és de les que duu pràctiques més innovadores. Per tant, durant aquests mesos he vist un clar exemple a seguir, per tal de no estancar-me mai en la meva formació.
    

(He elegit la competència 2.1 perquè penso que és la que més he treballat quan he realitzat aquesta activitat, ja que el que he fet ha estat el que indica dita competència: Identificar els meus punts forts i els meus punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals que tenc adquirides o no fins aleshores després de dur a terme el pràcticum i l’assignatura).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada