Una vegada realitzades les pràctiques i l'assignatura de Reflexió i innovació educativa torno a revisar les meves pròpies competències, tant les de l'assignatura com les de Perrenoud, per tal de reflexionar si els he adquirides o no, i de quina manera ho he fet.
COMPETÈNCIES DE L'ASSIGNATURA
1. És
autònom en l’aprenentatge: Aquesta
competència penso que ja la tenia quasi bé adquirida, tot i que penso que dia a
dia l’he anada perfeccionant, perquè per dur a terme les pràctiques i dita assignatura he hagut de comparar teoria amb la pràctica que veig dur a terme dins l’aula i
reflexionar si és correcte, he cercat recursos per resoldre els meus dubtes, he
revisat altres blogs...
2. Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge: Aquesta competència la tenia com a pendent d’adquirir
mitjançant les pràctiques, i penso que ho he aconseguit. Perquè tant a les
pràctiques com a aquesta assignatura he identificat els meus punts forts i
febles en quant a la meva actuació, he identificat les meves creences i les
d’altres professionals i els he contrastat, m’he fet preguntes relacionades amb
el meu aprenentatge diari, he recollit dubtes i els he solucionat, he aprés a
argumentar el perquè de la meva actuació, i, fins i tot, m’he proposat millores a
mi mateixa... Per tal d’adquirir-la el que he fet és el que m’havia proposat demanar als altres professionals opinió sobre la meva actuació, me
autoanalitzat, he contrastat diferents actuacions i punts de vista... Per tant, penso que durant aquests 4 mesos he
reflexionat sobre el meu propi procés d’aprenentatge, i per això dono per
adquirida dita competència.
3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres
d’Educació Infantil: En quant a aquesta competència no la puc donar per
adquirida totalment. Perquè durant el període de pràctiques he pogut observar,
analitzar i reflexionar un poc sobre el funcionament del centre ja que he
tengut accés als documents del centre (DOC i PGA) i he pogut veure personalment
si és reflex diàriament el que aquest plasma. Però en cap moment ho he pogut
comparar amb altres centres d’Infantil, i per això penso que no puc donar per
adquirida totalment dita competència.
4. Analitza i reflexiona sobre els processos
d’ensenyament-aprenentatge: Aquesta
competència l’he treballada bastant durant les pràctiques i l’assignatura. Ja
que tengut l’oportunitat de veure diferents pràctiques dutes a terme al meu
centre i a altres centres infantils i he pogut reflexionar i comparar si són
bones pràctiques o es podrien millorar. He pogut identificar si són bones
pràctiques mitjançant la justificació a marcs teòrics, i mitjançant la posada
en comú amb els companys. Per tot això puc dir que he adquirit dita
competència.
5. Reflexiona
sobre el procés de millora: Aquesta competència penso que més o manco
l’he adquirida. Puc dir que l’he treballada molt personalment ja que amb
dues companyes hem posat en pràctica un projecte de millora al centre on feim
les pràctiques i amb això, he pogut adonar-me de la dificultat que suposa incorporar un projecte de millora a un centre
infantil, perquè sempre es troben molts d’obstacles i resistències a superar.
Per posar en pràctica el projecte de millora, vàrem haver d’identificar les
mancances i intentar cobrir-les i perquè
ens donassin el vist-i- plau el vàrem justificar amb diferents teories.
COMPETÈNCIES SEGONS PERRENOUD
1.Organitzar i animar situacions
d'aprenentatge: Tot i que
aquesta competència vaig dir que la tenia assolida, puc dir que amb les
pràctiques i veient actuar la tutora, penso que encara me queda bastant per
tenir-la assolir-la al 100%. Ara que pel fet de tenir la tutora que he tengut,
me trobat amb una gran oportunitat de durant aquests 4 mesos treballar-la sempre
que he volgut, perquè sempre que volia podia dur a terme activitats amb els
infants.
2.Gestionar la progressió dels aprenentatges: Aquesta competència puc dir que l’he assolida
bastant, durant aquest període de pràctiques, però penso que encara em queda
bastant per tenir-la assolida del tot. Ja que des del principi de les
pràctiques a ara me’n he adonat dels progressos dels infants i dels meus. Però
a l’hora d’adaptar les activitats i les resolucions de conflictes al nivell i a
les possibilitats dels infants, penso que ara podria fer-ho als infants de 1 a 2, però als altres nivells,
em costaria bastant.
3.Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació: Com ja
vaig dir anteriorment, és una competència que tinc molt en compte, perquè penso
que és molt important i a la vegada difícil de posar en pràctica durant el
pràcticum. Dic difícil perquè durant els 4 mesos la mestra ha dut a terme quasi
bé totes les activitats i no m’ha donat gaire temps per posar-la en pràctica,
però si que he pogut observar com la meva tutora té aquesta competència ben
assolida. Al meu cas hi havia un infant amb unes certes necessitats i sempre li
ha adaptat perquè pogués fer-ho igual que els altres.
4.Implicar als alumnes al seu aprenentatge i en el seu treball: Aquesta
competència puc dir que si que l’he assolida, perquè cada vegada que els
infants duien a terme un aprenentatge o una acció nova els animava a que ho
seguissin fent. Ja que penso com bé vaig dir,
que si els infants són actius en el seu aprenentatge i veuen reconegut
el seu esforç, aquests s’implicaran i es motivaran més i voldran seguir avançant.
5.Treball en equip: Aquesta competència penso que els
punts que tenia assolits els he millorat, perquè durant aquesta assignatura i
el pràcticum he hagut de treballar dia a dia amb grup. I els punts que me
quedaven per assolir penso que he començat a assolir-ne bastants ja que he
hagut de dirigir amb les altres un projecte de millora, i al claustre vaig
haver d’exposar el nostre projecte de millora per tal de que ens donassin el
vist-i-plau. Però, d’altres punts d’aquesta competència no els podré assolir
fins en fer feina com són formar i/o renovar l’equip pedagògic.
6.Participar en la gestió de l'escola: Segueixo pensant
que aquesta competència no la podré assolir completament fins que no formi part
d'un centre educatiu. Tot i que, quan hem elegit el projecte de millora, ens
hem basat amb l’economia d’aquesta i hem intentat amb el nostre projecte una
millor organització i evolució dels infants i de la seva participació en el
centre.
7.Implicar i informar als pares: Aquesta
competència puc dir que no l’he assolida completament, tot i que l’he començada
a assolir, perquè durant el període de pràctiques durant l’entrada dels infants
a l’escola he informat als pares i també, he escrit bastantes vegades la nota
diària per tal d’informar-los. Aquestes petites coses són el que he pogut dur a
terme d’aquesta competència, ja que com vaig dir, la reunió de pares ja s’havia
dut a terme quan jo vaig arribar al centre.
8.Utilitzar les noves tecnologies: Aquesta
competència l’he millorada, ja que durant aquesta assignatura he afegit la
utilització del blog, tot i que encara no en som experta ni molt manco.
9.Afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió: Allà on he
dut a terme les pràctiques hi ha una interculturalitat important, i no he vist
distinció alguna cap a cap infant. Per això penso, que he treballat un poc la
competència al vorer-la treballada correctament.
10.Organitzar la pròpia formació continua: Ara
mateix, encara m’estic formant com a futura docent, i una vegada acabi, tenc
clar que me vull seguir formant i reciclant. La meva tutora de pràctiques, ja
és bastant major, i tot i això és de les que duu pràctiques més innovadores.
Per tant, durant aquests mesos he vist un clar exemple a seguir, per tal de no
estancar-me mai en la meva formació.
(He elegit la competència 2.1 perquè
penso que és la que més he treballat quan he realitzat aquesta activitat, ja
que el que he fet ha estat el que indica dita competència: Identificar els meus
punts forts i els meus punts febles quant a les seves capacitats i competències
professionals que tenc adquirides o no fins aleshores després de dur a terme el
pràcticum i l’assignatura).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada